torstai 9. kesäkuuta 2011

Opintoretki Viroon 18.5.-20.5.

Meidän koululla on ollut tapana aina keväisin tehdä opintoretki Viroon, johon siis osallistuu valmistuvat lähihoitajat. Kustannuksia tälle matkalle ei tullut kuin 100 euroa, johon kuului siis matkat ja majoitus. Matkasimme Helsingistä Tallinnaan Tallinkin Superstar-laivalla, jolla matka lahden yli ei vie kuin kaksi tuntia. Kyllä oli kokemus olla ensimmäistä kertaa laivan kyydissä :)

Minä Helsingin satamassa, jännittyneenä odottelemassa laivaan nousua...
Koska matkustaminen täältä pohjoisempaa Helsinkiin kesti sen 8 tuntia, niin koulupäivämme päättyi sitten satamaan pääsyyn ja toki laivalla tuli nautittua sitten väkevämpiä juomia... Hillitysti tottakai :)

Näkymää hotellihuoneestani!
Laivamatka meni oikein hyvin! Aikamoinen tuuli sattui olemaan merellä ja vaikka en paljoa juonutkaan laivalla, niin tuntui että olis vähän enemmänkin nauttinut... :D Tallinnassa majoituimme Sokos Hotel Viruun, todella hieno hotelli!

Vanhaa Tallinnaa

Illalla kävimme sitten porukalla vähän kiertelemässä hotellin lähistöllä ja syömässä, sekä tietenkin vielä yömyssyillä...

Seuraavana päivänä herätys seitsemältä, aamupala ja kello yhdeksän lähtö Rakvereen, jossa kävimme tutustumassa paikalliseen sairaalaan. Meille kerrottiin, että Rakveren kaupunginsairaala on samantyylinen kuin Oulun yliopistollinen sairaala.

Rakveren kaupunginsairaalaan yksi rakennus, joka ei ollut toiminnassa
Meille sairaalasta kertoi sairaalan johtava ylilääkäri, joka on itse ollut parisenkymmentä vuotta sitten Suomessa töissä, eli osasi puhua suomea. Hän kertoi mm. että Virossa lähihoitajan palkka on 4,5 euroa ja lääkäreiden 7,5 euroa...

Sairaalan lattiaa...
Sairaala oli paikoitellen todella huonossa kunnossa. Sairaala on rakennettu vuonna 1986, eikä sitä varmasti ole sen jälkeen remontoitu. Ihmekö tuo, kun Neuvostoliiton hallinnassa maa ollut.

Kattoa
Virossa käydessä kyllä näki, että on siitä EU:sta jotain hyötyä. Pikkuhiljaa Virokin alkaa nousemaan ja tulee voimakkaammaksi valtioksi! Matkalla Rakvereen näki vaikka ja mitä. Heti kun lähtee Tallinnasta pois, näkee Neuvostoajan jättämää kurjuutta.

Sairaalan retroseinät!

Rakveresta lähdimme kohti Imastua. Matkalla pysähdyimme kuitenkin ihastelemaan ulkoapäin Rakveren linnaa :)

Tästä miehestä kysyin yhdeltä kaverilta, että onko tämä oikea vai onko se patsas...
    Toinen tutustumiskäynti torstaina oli Imastun kehitysvammaisten koulukoti. Lahjoitimme sinne 80 laatikollista vaatteita ja varsinkin kengistä asukkaat olivat onnellisia :)

Koulukoti

Jonkinnäköinen kartano

Palanut hökkeli koulukodin pihalla...

Kehitysvammaiset tekivät töitä koulukodilla. Koulukodin tontti on todella suuri, joten siinä riittääkin hommaa. Heillä on myös suuri puutarha, jossa he viljelevät mm. erilaisia kasviksia :)

Tämän jälkeen koulupäivämme olikin ohi. Pysähdyimme matkalla huoltoasemalle, josta monet hakivat väkevämpää juotavaa. Taisinpa minäkin muutaman siiderin ostaa matkajuomiksi...

Tallinnaan päästyämme lähdimme shoppailemaan. Mulla oli kova hätä löytää illaksi bilevaatteet ja löytyihän ne. Piti lähteä Tallinnaan asti ostamaan Seppälästä housut :)

Ennen viihteelle lähtöä piti toki syödä tukevasti... Ruoan jälkeen lähdettiin puistoon istumaan ja juomaan. En itse kuitenkaan jaksanut hillua kuin puoleen yöhön asti, menin siis kiltisti nukkumaan...

Seuraavana päivänä sai nukkua vähän pitempään. Kävimme tutustumassa paikalliseen työtoimintakeskukseen, jossa työntekijät tekivät todella upeita taideteoksia!

Ennen laivalle menoa käytiin tottakai Super-Alkossa... Tuonne mulla meni yhteensä 142 euroa...!! Mutta kyllä oli halpaa! Jännää, että viinaa saat tuoda niin paljon kuin lystää, mutta tupakkaa vain kaks kartonkia ja toisesta on yks aski otettu pois...!

Nää kaikki ei oo mun ;)
Suomessa oltiin neljän aikaan ja koulun pihalla puolen yön aikaan, meni se kyllä jo lauantain puolelle. Piti vielä sitten lähteä maistelemaan tuliaisviinoja :)

Mahtava reissu oli ja antoi kyllä aivan uutta näkökulmaa moneen asiaan! Ja nyt kun Virossa on tullut käytyä, niin huomaa kuinka helppoa siellä ois käydä ihan yksinäänkin. Suomea Tallinnassa puhutaan kyllä joka paikassa, ettei kielimuuria kyllä ole.

1. Mitäh?! Laitoin tähän eilen kommentin, mutta eikö se tullu?! Kommentoin, että mielenkiintoisen ja opettavaisen kuuloinen opintomatka. Ja että oliko tuo ukko sitten oikea? :D

2. Ei mulla ainakaan näy se kommentti :O Mihin lie hävinnyt... Ja oli ukko oikea xD

Kirjoitathan kommenttia minulle :)